Din trovärdighet och hjärnan

september 16, 2015

Tillit är ju en avgörande faktor i alla affärer och samarbeten. Jag har fått anledning att fundera över detta den senaste tiden i olika samtal och iakttagelser.

Tänk dig situationen att du ser en person utöva sitt yrke på ett väldigt professionellt sätt på dagen. Du ser att personen har kompetens, förmedlar ett bra budskap yrkesmässigt och levererar i tid. Lite senare samma vecka är det konferensfest och personen blir mer berusad än någon annan på festen, tappar kontrollen och gör sexuella utspel mot andra i festlokalen. Handen på hjärtat, vad tänker du?

En annan sådan händelse är på konferensresan med arbetsgruppen där någon i gruppen sitter med sin dator och jobbar med sin e-post eller något annat dokument och struntar i vad övriga i gruppen har att säga. Eftersom personen inte kan hålla fokus på två ställen kommer hen ställa frågor om sådant som andra redan berättat eller pratat om. Handen på hjärtat, vad tänker du?

Sociala medier är oftast väldigt roligt. Det ger oss en möjlighet att följa våra vänner och uppdatera oss på vad de gör och hur de tänker. Ett inlägg i sociala medier kan ge en bild av hur personen tänker, resonerar och hur vi lever. Den bild vi levererar i sociala medier behöver inte säga något om vem vi är – men bilden signalerar ändå något som mottagaren (o)medvetet tar emot och tolkar. Hur tolkar du människor som ofta lägger ut bilder på fest, alkohol och bakfylla? Eller alltid negativa uppdateringar om andra människor?

066b4ca41780f0b8541e29bf2177ba1b-like-dislike-capsule-icon

Det är ett tyst observandum och en anledning att dra öronen åt sig när någon i vår omgivningen har en kontrollförlust. Det kan röra aggressiva utspel, dåligt genomtänka inlägg på sociala medier, respektlöshet eller överkonsumtion av alkohol.

Vad signalerar vi med vårt beteende och hur kommer det sig att så få vågar återkoppla vad de tänker om det vi sänder ut med våra beteenden? Oavsett om vi ger återkoppling så kommer det avgöra vår trovärdighet och andra människors tillit.

Att vara trovärdig bedöms på fler sätt än bara vad vi ”gör” på jobbet. Särskilt i sociala mediers tidevarv. Det sägs att det tar lång tid att bygga ett förtroende och några sekunder att förstöra det. Kanske tror vi att det inte rör oss om vi är anställda, men vårt personliga varumärke gäller i alla sociala sammanhang.

I rollen som handledare arbetar jag ofta med individer där förtroendet varit eller är skadat och vi kan tillsammans medvetet arbeta med de beteenden vi vet bygger förtroende och medvetandegöra vad som skadar. På vilket sätt tar du hand om ditt varumärke och växande?

Visst får vi göra fel ibland, men vi behöver förstå att det får konsekvenser och att vi behöver rätta till det på ett trovärdigt sätt och bygga upp den tillit som raserats under en tid. Det kräver medvetenhet och strategi (använda pannlobens långsamma tänkande – istället för impulser och emotioner).

3 Responses to “Din trovärdighet och hjärnan”

  1. Ann-Britt on

    Jag har också haft samma tanke många gånger när jag ser bilder på bord fyllda med glas och spritflaskor. Hur tänkte personen där. Eller när de berättar hur bakfulla de är. Inte särskilt förtroendeingivande.
    Det är kanske lite väl enkelt att lägga ut information idag?

    Svara
  2. Dorotea Pettersson on

    Ja det där tänker jag på varje gång jag skriver något i sociala medier. Jag vill inte synas med alkohol på samma bild eller skriva negativa gnällsaker. Det ger inte en fin bild av vem jag är och är inte bra för mitt varumärke. Jag är noga med att tala om vem som säger vad när jag använder citat om inte personen har sagt att jag inte behöver ange namnet. Man förlorar förtroende väldigt snabbt.

    Svara

Leave a Reply to Dorotea Pettersson

  • (will not be published)